Tp 9



Motor: 2 st P&W Hornet
Besättning: 2
Längd: 17,60 m
Spännvidd: 22,50 m
Höjd: 4,80 m
Max startvikt: 8 200 kg
Toppfart: 355 km/h
Beväpning: -
Antal i tjänst: 1
Reg. nr: 911
Förband: F 1, F 7

 

 

Junkers Ju 86 Z-7

I mars 1938 levererades en Junkers Ju 86 Z-7 till AB Aerotransport (ABA), vilken registrerades SE-BAE den 9 april samma år och gavs namnet "Svalan". Flygplanet hade inköpts enbart för befordran av post, varför flygkroppen invändigt hade formen av ett enda stort lastrum. Jämfört med flygvapnets B 3 (Junkers Ju 86 K) var nospartiet rundat och mer strömlinjeformat. Därtill var fyrkantiga fönster upptagna i flygkroppen.

Efter att ha rekvirerats för tjänst i flygvapnet kom SE-BAE till F 1 den 6 augusti 1940, men skulle strax därefter genom köp till fullo övertas av flygvapnet. Flygplanet avfördes således ur civilregistret den 8 oktober 1940 och kom i flygvapnet att ges typbeteckningen Tp 9 med registreringsnummer (FV-nr) 911. Som transportflygplan inreddes lastrummet i kroppen med längsgående träbänkar. Motorerna utgjordes av två luftkylda stjärnmotorer av typ Pratt & Whitney "Hornet" S-1 E-G, på 750 hk vardera. Emellertid förekom ständigt återkommande motorproblem med tillhörande verkstadsbesök, varför Tp 9 snart fick smeknamnet "Hangarsvalan".

Sedermera skulle dock flygplanet byggas om och förses med NOHAB-tillverkade My XXIV försedda med constant speed propellrar.

Därtill togs ytterligare fönster upp i kroppsidorna utöver att kabinen inreddes med vanliga framåtvända flygplanfåtöljer, vilka tidigare varit monterade i den då kasserade Tp 10 (Fokker F VIII).

Flygplan Tp 9 skulle efter ombyggnaden göra lång och trogen tjänst i flygvapnet. Bl.a. användes det för att flyga över flygförare och annan personal till Storbritannien i samband med hämtningar av flygplan J 28, J 30 och J 33.

Tp 9 var i huvudsak baserad vid F 1, men slutligen också vid F 7 Såtenäs. Tp 9 avfördes officiellt efter 2 991 flygtimmar, den 18 oktober 1958. Flygplanet fick ett föga ärorikt slut. Vid F 7 jubileumsflygdag den 22 maj 1960 ställdes flygplanet upp på fältet som skjutmål, varvid det sköts sönder i samband med uppvisning och demonstration av ett raketanfall. Som alltid vid uppvisningar, och för att förhöja effekten, hade i målet (Tp 9) apterats sprängladdningar vilka utlöstes från marken i samband med raketskjutningen från anfallande A 32 Lansen!

 

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT!
Sergant Per Wallin guidar dig genom pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid. Läs mer, klicka på länken nedan!

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!