Blåvita örnar


En av de finska stridspiloterna under andra världskriget, Joppe Karhunen, har skrivit en intensiv skildring av flygkriget – om Mannerheims flygande riddare.

LÄS ETT UTDRAG HÄR [Adobe Acrobat PDF - 358.95 KB] 

Förmånsboken Luftkriget över Finland. Marskalkens flygande riddare handlar inte enbart om Joppe Karhunen själv, utan även om alla de andra jaktflygarässen som också kämpade under elitförbandet Flygflottilj 24:s (Lentolaivue 24) fana. Av nitton utnämnda Mannerheimriddare bland flygarna kom fem från Flygflottilj 24 och två av dessa – Eino Juutilainen (94 luftsegrar) och Hasse Wind (74 luftsegrar) – blev också de enda flygare som blev dubbelt utnämnda till Mannerheimriddare. Finland hade ont om flygplan och jaktflygare – men de få som fanns var utomordentliga piloter som kunde träffa sina mål. Winston Churchills berömda uttalande om Royal Air Force jaktpiloter under slaget om Storbritannien kan även gälla de finländska jaktflygarna: ”Aldrig har så många haft så få att tacka för så mycket.”


Joppe Karhunen

Här poserar månadens förmånsboksförfattare Jorpe Karhunen tillsammans med sin trogne vapendragare, BW-366 ”Orange 6”, som just har utsmyckats med den 29:e luftsegern. Totalt lär elitförbandet Flygflottilj 24 ha skjutit ned bortåt niohundra sovjetiska flygplan. Det är en häpnadsväckande siffra, inte minst om man betänker att endast 29 av förbandets piloter stupade.


Brewster – himlens pärla?

 

 

Då vi kom in i hangaren var våra ögon nära att tränga ut ur sina hålor då vi såg de silverglänsande planen som man höll på att montera. Skall vi få alla dessa plan? Och bara en tredjedel hade tills vidare kommit fram. Den första bekantskapen med Brewsterplanet Model 239 Airplane var behaglig. Planet hade konstruerats som marint jaktplan för hangarfartygsbasering. Det var ensitsigt, utrustat med indragbart landställ och välbeväpnat. Utrustningen var förstklassig, förutom siktet som amerikanerna vägrade sälja åt oss. Tydligen var siktet, som var utvecklat enligt US Navys eget patent, hemligstämplat.

Brewsterjaktflygplanet var vid sin ankomst till Finland landets snabbaste och kraftigast bestyckade jaktflygplan, och överlägset de sovjetiska jaktflygplanen. Förmånsbokens huvudgestalt är inte alla gånger författaren själv – eller ens hans kollegor – utan detta trubbnosade jaktflygplan som landet hade lyckats köpa av den amerikanska marinen. Själva anskaffningen är en historia i sig själv, full av poänger, som dock inte skall avslöjas här! Det hela började dessutom i Sverige!

 

 

 

sovjetisk jaktflygare

Med tiden skulle oddsen att klara sig i luftstridens hetta minska avsevärt. Sovjetunionen fick allt fler stridsflygplan, både genom Lend-Lease Act och från de egna flygfabrikerna. De sovjetiska jaktflygarna lärde sig hantverket och sina flygplans taktiska fördelar och visade en aggressivitet som inte hade skådats under vinterkriget. Luftstriderna under fortsättningskriget blev något helt annat än tidigare.

 

 

Start i Sverige

 

Sverige var inte neutralt i konflikten mellan Finland och Sovjetunionen, tvärtom. Sverige var, som det hette, ”icke krigförande” – det vill säga på svensk mark. Att Sverige hade ett infanteriförband och en flyggrupp med manskap från den svenska krigsmakten och ”frivilliga” inne i Finland var en annan sak. Mycket av den finländska flygmateriel som hade anskaffats för att förstärka de finländska luftstridskrafterna hann dock aldrig nå Finland innan vinterkriget var slut. Flygplanen kom att transporteras på olika sätt till Sverige, där de monterades och sedan provflögs på svenska flygplatser varefter de flögs till Finland. Joppe Karhunen tillhörde de jaktpiloter som på vårvintern 1940 skickades till Sverige för att flyga hem Brewsterjaktflygplanen.

 

Flygavdelningen Kuhlmey

Är det inte ledsamt att herr överstelöjtnanten har hamnat här och inte kan försvara hemtrakterna i Ostpreussen? Den frågan ställde kapten Jussi Laakso i egenskap av förbindelseofficer till den tyske överstelöjtnanten Kuhlmey, då denne den 16 juni anlände till Immola.
”Det är ju samma fiende jag skall klubba ner här”, var den tyske överstelöjtnantens lakoniska svar.  



Satakunta flygflottilj

När detta skrivs är Satakunta flygflottilj vid Tammerfors beredskapsflottilj för södra Finland och utrustad med det amerikanska stridsflygplanet F-18 Hornet. För sextio år sedan skulle helt andra stridsflyg komma att spela en avgörande roll för Finlands överlevnad som självständig nation. Månadens förmånsbok handlar om dessa flygplan och de män som kämpade mot en sovjetisk övermakt.

 

Undermeny

Ej medlem ännu?

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT! Lars Gyllenhaal är en välkänd militärhistorisk författare med ett särkilt intresse för pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid.

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!