Spetsnaz

KLARAR DU SPETSNAZ INTAGNINGSPROV?

 Träningen som de ryska specialstyrkorna genomgår är legendarisk. Nu kan du göra testet som visar om du klarar intagningsprovet och därmed platsar i en av världens mest fruktade specialstyrka, Spetsnaz.

 

Spetsnaz

INTAGNINGSPROV TILL SPETSNAZ SPECIALAVDELNING "VITJAZ"

Till sökande ställs speciella krav, inte bara vad gäller moral och psykologiska egenskaper, utom också på god hälsa och fysiska egenskaper som snabbhet, uthållighet och smidighet.

Dessa egenskaper testas genom de speciella övningar som anges här. Testresultaten beräknas genom summan av poäng för varje deltest.

Intagningskravet är minst 295 poäng. Testen skall göras under samma dag, i den följd som anges, och utan paus mellan delövningar. Mellan olika tester godkänns vila i max 10 minuter.

Lycka till.

 

TEST NR 1. TERRÄNGLÖPNING

 

Test 1: kondition

 

Här testas hur lång sträcka du kan springa i kuperad terräng på 12 minuter.

 

Markera ditt resultat:

Antal meter Poäng
2700 0
2800 20
2900 30
3000 35
3100 39
3200 42
3300 45
3400 50

TEST NR 2. SPÄNST & SNABBHET

 

Ett omfattande test som består av en rad övningar som utförs direkt efter varandra utan uppehåll. Acceptera övningarna och lura inte dig själv. Om du fuskar får du återgå till utgångsläget och upprepa övningarna 10 gånger till.

Test 2: spänst & snabbhaet, övning 1/4.

Övning 1/4
Utgångsläge: Knästående på huk med stöd av knogarna på marken/golvet (OBS! ej med stöd av handflatorna). Sträck ut benen bakåt till liggande position. Hoppa tillbaka till utgångsläge. Upprepa övningarna 10 gånger utan uppehåll.

Test 2: spänst & snabbhaet, övning 2/4.

Övning 2/4
Utförs omedelbart efter övning 1. Rulla över från magen och lägg dig på rygg (1), lyft benen utan att böja knäna (2) och nå golvet med tårna bakom huvudet (3). Återgå till position 1 och upprepa övningarna 10 gånger.

Test 2: spänst & snabbhaet, övning 3/4.

Övning 3/4
Utförs omedelbart efter övning 2. Tio armhävningar med stöd på knogar och tår.

Test 2: spänst & snabbhaet, övning 4/4.

Övning 4/4
Utförs omedelbart efter övning 3. Ställ dig i knästående ställning med ett knä på marken/golvet. Knäpp händerna bakom nacken. Hoppa upp och ner med växelvis nedsättande av knäna på marken/golvet. Övningarna utförs tio gånger utan uppehåll.

Markera ditt resultat:

Antal upprepningar av övningar 1-4 Poäng
1 0
2 0
3 20
4 30
5 40
6 50

TEST NR 3. STYRKA

 

Test 3: styrka

Armhävningar vid ribba. Här räknas antal gånger man orkar häva sig upp till ribban. Vid det övre läget bör hakan vara strax ovanför ribban och i det under läger får fötterna inte vidröra marken/golvet. Rörelserna skall göras bestämt och utan gungning eller på ryckigt vis.

 

Markera ditt resultat:

Antal armhävningar Poäng
8 0
9 27
10 30
11 33
12 36
13 39
14 42
15 50
16 50

TEST NR 4. SNABBHET



Test 4: snabbhet

 

Sprinta en kort bana på tio meter fram och tillbaka tio gånger. Vändningarna måste göras snabbt.

 

Markera ditt resultat:

Sekunder Poäng
30 25
29 30
28 33
27 36
26 39
25 42
24 45
23 50

TEST NR 5-1. VIGHET



Test 5-1: vighet

 

I samtliga övningar skall positionen hållas i minst 10 sekunder.

 

Markera ditt resultat:

Centimeter från golvet Poäng
0 80
Högre än 20 0
Mindre än 15 5
Mindre än 10 10
Mindre än 5 15

TEST NR 5-2. VIGHET

Test 5-2: vighet

 

I samtliga övningar skall positionen hållas i minst 10 sekunder.

 

Markera ditt resultat:

Centimeter från golvet Poäng
0 70
Högre än 30 0
Mindre än 20 5
Mindre än 15 10
Mindre än 10 15

TEST NR 5-3. VIGHET



Test 5-3: vighet

 

I samtliga övningar skall positionen hållas i minst 10 sekunder.

 

Markera ditt resultat:

Centimeter från knäna Poäng
0 58
Mer än 10 0
Mindre än 5 5
10-15 10

TEST NR 5-4. VIGHET

Test 5-4: vighet

I samtliga övningar skall positionen hållas i minst 10 sekunder.

 

Markera ditt resultat:

Centimeter från golvet Poäng
0 10
Mer än 10 0

TEST NR 6. RÖRLIGHET

 

Provet består av fem övningar som skall utföras i följd på varandra utan paus. Varje övning måste utföras korrekt (om övning ej utförts korrekt tilläggs 10 straffsekunder). Testet bör köras på kortast möjliga tid.

Övning 1/5
Utförs med hjälp av partner. Partnern sätter fötterna axelbrett, lutar överkroppen parallellt med marken (golvet). Hoppa över partnerns rygg och kryp sedan mellan dennes ben. Upprepa övningen 7 gånger.

 

Övning 2/5
Gör 7 kullerbyttor framåt och 7 kullerbyttor bakåt.

 

Övning 3/5
Gå 7 meter på händerna utan att tappa balansen. Om du ramlar upprepas övningen.

 

Övning 4/5
Ålning medelst hasning 10 meter.

 

Övning 5/5
Utgångsläge liggande på rygg. Kom upp i upprätt ställning 3 gånger. Varje misslyckat försök upprepas. Tiden tas i sekunder.

 

Poäng räknas genom att dra ifrån det totala antalet sekunder från 100.
Markera ditt resultat:

Antal sekunder:

Poäng
0

TEST NR 7. MODIGHET

Förmåga att visa behärskning och uthållighet i striden. De soldater som har utövat någon form av kampsport testas separat.

Under boxningsmatch:

  • En mot en motståndare i 3 minuter.
  • En mot två motståndare i 2 minuter.

 

Total 5 minuter utan rast.

 

Markera ditt resultat:

Uppförande Poäng
Passiv under matchen 10
Visar aktivitet 20
Tar initiativ i matchen mot två motståndare 50

Vitjaz

DITT RESULTAT:

Intagningskravet är minst 295 poäng. Ditt resultat är: poäng.

 

 

Ladda ner intagningsprovet som PDF här.

 

 GILLADE DU ARTIKELN?

Visa din uppskattning genom att dela artikeln. Ju fler som delar desto fler artiklar lägger Pennan & Svärdets redaktion upp på webben!

Använd delningsknapparna här nedan!

Mer från Pennan & Svärdets kuriosakabinett

Ej medlem ännu?

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT! Lars Gyllenhaal är en välkänd militärhistorisk författare med ett särkilt intresse för pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid.

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!