Vetenskapsredaktör Jan Waernberg har valt ut tio flygplan som var något utöver det vanliga under kalla kriget. Från det lilla MiG-17 via det supersnabba SR-71 till den gigantiska B-52.

 

1. MiG-17 – Planet som överraskade

MiG-17

Jaktplanet MiG-17 – med Natonamn Fresco – kom i tjänst 1952 efter Koreakriget och var en utveckling av MiG-15, Sovjetunionens första lyckade readrivna dagjaktplan med bakåtsvepta vingar. Planet var relativt lätt och snabbt med sin efterbrännkammare och översteg ljudvallen. Första gången planet användes skarpt var 1958 över Formosasundet och kom nu att sättas in mot amerikanska jaktplan, bland annat över Vietnam. Totalt tillverkades det 11 060 plan och den licens-tillverkades i länder som Tjeckoslovakien, Polen (Lim-5), Kina (Shenyang J-5) och användes operativt av de flesta till Sovjetunionen vänskapliga länder: Warszawapaktens länder, Korea, Kongo, Madagaskar, Guinea, Mali, Sudan, Tanzania och Nordvietnam bara för att nämna några länder. Med radar och jaktrobotar blev det också Warszawapaktens första riktiga allvädersjaktplan och kunde mer än väl möta sig med många samtida amerikanska jaktplan. Huvudbestyckningen utgjordes av en 37 mm och två 23 mm automatkanoner.

 

 

2. F-104 Starfighter – USA:s sista “riktiga” dagjaktplan

F-104 Starfighter

Flygplanet togs i tjänst av USA:s flygvapen 1958 och uppmärksammades tidigt för att ha satt en rad rekord i höjd-, stighastighet samt hastighetsflygning (MACH – 2 333 km/h) – något planet är ensamt att ha. Trots detta togs planer ur tjänst redan 1967 i USA men den kom att användas länge av en rad andra Nato-länder som Västtyskland, Norge, Danmark, Kanada och Italien. Många Starfighters havererade , främst Västtyskland drabbades och över100 västtyska piloter förlorades och ledde till inrikespolitiska konsekvenser. Planet var svårfluget men snabb tack vare sin raka, närmast knivvassa och tunna vingprofil. Beväpningen utgjordes av en 20 mm M61 Vulcan automatkanon och upp till sju vapenbalkar för raketer, raketkapslar, bomber eller bränsletankar.

 

 

3. Tupolev Tu-95 – en trotjänare I tiden

 Tupolev Tu-95

Planet med Nato-namnet Bear – är Sovjetunionens mest lyckade strategiska bombplan och robotplattform. Planet provflögs 1952, togs i tjänst 1956 och flyger än idag på uppdrag över hela världen. Det är det enda och det snabbaste turbopropflygplan i bombversion som flugits och planet är snabbt med sina fyra Kuznetsov NK-12MV-motorer med motroterande propellrar. Motorn bygger på den tyska Jumo 002 och är konstruerad av tysken Fredinand Brandner. Toppfarten är 910 km/h. Ryska flottan har även en variant för ubåtsspaning och havsövervakning, Tu-142. Planet kan bära en bomblast på upp till 12 000 kg samt olika kryssningsrobotar. Med lufttankning kan planet nå i stort sett vilka mål som helst på jordklotet.

 

 

4. B-52 – “Still Going Strong”

B-52

Under större delen av kalla kriget stod B-52 i ständig beredskap för att anfalla Sovjetunionen med kärnvapen innan ubåtar och interkontinentala robotar övertog uppgiften. Liksom Tu-95 har B-52 överlevt flera tänkta ersättare och används idag främst för att fälla kryssningsrobotar och konventionella bomblaster. Då B-52 har en större flygplanskropp än Tu-95 är bomblasten inombords imponerande 32 000 kg. Planet togs i tjänst 1955 och har en topphastighet på 1 000 km/h.

 

 

5. Lockheed 77 Blackbird – oåtkomlig I luften?

Lockheed 77 Blackbird

Nedskjutningen av Gary Powers spionplan U-2 visade att amerikanska flygvapnet behövde ett spionplan som flög högst och snabbast i världen, helt oåtkomliga för vilka luftvärnsrobotar som helst.
Spaningsplanet SR-71 tillverkades i bara 32 exemplar av Lockheed (som även tillverkade U-2 och jaktplanet F-104 Starfighter) och toppfarten var så hög som Mach 3,3, vilket alstrar en hög värmefriktion mot metallskalet som är specialkomponerat med titan och andra värmebeständiga legeringar och färger. 12 plan har förolyckats och inget i strid. Sedan 1960 var överflygningar i teorin förbjudna men planet har används på en mängd topphemliga spaningsflygningar mot Kina, Kuba, Egypten, Nicaragua och Nordkorea.

 

 

 

6. MiG-21 – Östblockets mesta jaktplan

MiG-21

Prototypen till vad som skulle bli ett av Warszawapakternas bästa allvädersjaktplan under kalla kriget flögs första gången 1956 och togs i tjänst redan 1959. Farten var Mach 2 eller motsvarande 2 230 km/h och var därmed i paritet med F-104 Starfighter, Mirage III och svenska SAAB 35 Draken. Natos kodnamn blev Fishbed. Planet användes i Vietnamkrigets slutskede (även om piloterna föredrog MiG-17!), i konflikterna i Mellanöstern på 1960- och 1970-talen av Egyptens, Syriens och Iraks flygvapen i krigen mot Israel. Totalt har ett 50-tal länder runt om i världen haft typen, inklusive USA! MiG-21 har tillverkats i ett tjugotal varianter med fyra större omkonstruktioner beroende på större radar och bränslelast. Huvudbestyckningen utgjordes av en 23 mm dubbelpipig, kompletterat med bomber, jaktraketer och jaktrobotar på olika vapenbalkar.

 

 

7. McDonnell-Douglas Phantom II – det första systemflygplanet?

McDonnell-Douglas Phantom II

McDonnell Douglas F-4 Phantom II är ett amerikanskt stridsflygplan som utvecklades av McDonnell under slutet av 1950-talet som jaktplan för USA:s flotta, senare även för USA:s flygvapen. Det var det första planet med titan i sin konstruktion. F-4 var effektiv i strid, modifierades för många olika uppgifter samt exporterades till 11 länder. Det satte 15 rekord under de 18 första månaderna det var i tjänst, bland annat höjd (30 040 m), hastighet (2 585 km/h) och låghöjdshastighet (1 452 km/h) som stod i 16 år. De första versionerna av F-4 Phantom förlitade sig helt på jaktrobotar (AIM-7 Sparrow eller AIM-9 Sidewinder) som beväpning för jaktuppdrag. Det visade sig i strid att avsaknaden av en inbyggd automatkanon var en allvarlig taktisk brist, fastän en kanon kunde medföras i en kapsel under centrumlinjen. Kapselinstallationens precision var inte fullgod för luftstrid, sedermera försågs version E med en fast monterad 20 mm M61 Vulcan under nosen. Sammanlagt tillverkades mer än 5 000 exemplar av Phantom II. Under Vietnam- och Kuwaitkrigen sköt Phantom sammanlagt ned 280 plan.

 

 

8. Harrier – ”Leksaken” som vann Falklandskriget?

Harrier

År 1960 flög för första gången ett lyckat flygplan enligt konceptet V/STOL – Vertical Short Takeoff and Landing. Det hela började 1957 när Hawker Aircraft och flygmotortillverkaren Bristol beslöt svara på en propå från Nato på ett ”lätt taktiskt attackflygplan”. Arbetet påbörjades utan statligt stöd men väl med satsade pengar från Nato. 1964 utvärderades prototypen av britter, amerikaner och västtyskar och 1966 beslöt RAF att beställa en första serie. Flygplanet skulle baseras i Västtyskland och kunna starta och landa på Autobahn, skogsdungar eller parkeringsplatser och möta den sovjetiska pansararmén när den försökte tränga sig igenom Fuldagapet. Resten är historia. Utöver Storbritannien har planet använts av USA, Spanien, Italien, Indien och Thailand. Särskilt insatsen i Falklandskriget 1982 har uppmärksammats. Toppfarten ligger på Mach 0,9 (1 083 km/h) och andra generationen av planet hade en fempipig 25 mm Gatlingkanon och kan bära en vapenlast på upp till 4 200 kg på 6 vapenbalkar.

 

 

9. Mirage III – En fransman i luften

Mirage III

Detta franska överljudsjaktplan är ett av de mest framgångsrika jaktplanen under kalla kriget och såldes till många flygvapen över hela världen. Toppfarten låg på Mach 2,2 och huvudbeväpningen utgjordes av två 30 mm automatkanoner samt jaktrobotar och 68 mm attackraketer i kapslar samt sjömålsroboten Exocet som blev världskänd under Falklandskriget när de sattes in mot de brittiska fartygen. Länder som använt Mirage III är: Frankrike, Argentina, Australien, Brasilien, Chile, Spanien, Israel, Libanon, Sydafrika, Schweiz, Abu Dhabi och Venezuela. Israel tog för övrigt fram en variant på Mirage V, RAAM/Nesher samt en upphottad Mirage III med nosvingar och samma motor som i Starfighter och Phantom II, Kfi.

 

 

10. SAAB AJ 37 Viggen – ÖB:s klubba

SAAB AJ 37 Viggen

SAAB började tidigt på 1950-talet utveckla ett attackflygplan som skulle kunna bära en svensk kärnvapenbomb, och 1967 gjordes den första flygningen med prototypen. Leveranser till det svenska flygvapnet påbörjades 1971. Planet var ett av de första helt digitaliserade stridsflygplanen i världen, och var från starten ett enhetsflygplan, ett systemflygplan, som lätt skulle kunna användas i de tre funktionerna Attack, Jakt och Spaning. Motorn var en av Volvo Flygmotor upphottad civil amerikansk flygmotor som gav planet en toppfart på Mach 2,1. När planet togs fram var diskussionerna höga om man skulle välja SAAB:s plan eller köpa den amerikanska Phantom II. Liksom Phantom II var attack- och spaningsversionerna utan automatkanon – endast jaktversionen försågs med en 30 mm Oerlikon. Flygplanet skulle användas i försvaret av Sverige vid en sovjetisk invasion och sattes oftast in på spaningsuppdrag över Östersjön. Viggen var ett av få flygplan i världen som lyckades med konststycket att låsa in sig med sin målradar på den amerikanska SR-71 som flög i slingor över Östersjön.

 

GILLADE DU ARTIKELN?

Visa din uppskattning genom att dela artikeln. Ju fler som delar desto fler artiklar lägger Pennan & Svärdets redaktion upp på webben!

Använd delningsknapparna här nedan!

Mer från Pennan & Svärdets kuriosakabinett

Ej medlem ännu?

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT! Lars Gyllenhaal är en välkänd militärhistorisk författare med ett särkilt intresse för pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid.

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!