Warszawapakten förfogade under kalla kriget sammantaget sett över ett enormt stort antal stridsvagnar. Enligt den vanligaste uppskattningen hade Sovjetunionen omkring 53 000 vagnar och de övriga staterna 12 000–15 000 vagnar tillsammans, men det var långt ifrån alla som ens befann sig i Europa. Nedan presenteras de olika typerna som kom att tjänstgöra under kalla kriget.

 

T-10

T-80

Den tunga sovjetiska stridsvagnen T-10M på besök i Prag 1968 – året då sovjetiska armén invaderade Tjeckoslovakien för att hindra landet från att byta inriktning.
Foto: Krigsarkivet

 

 

T-54

T-54

Från 1949 gick T-54 i fullskalig produktion. Tornet var försett med en 10 cm räfflad högtryckskanon med den relativa eldrörslängden L/56. Eldröret hade initialt ingen krutgasejektor. På bilden T-54 under vintermanöver. Denna vagn tillverkades även på licens i Polen och Tjeckoslovakien.
Foto: Krigsarkivet

 

 

T-55

 T-55

T-55:or under framryckning. T-55:an har en kraftfullare motor och större bränslekapacitet än T-54:an men samma 10 cm L/56 kanon, dock med krutgasejektor som standard. T-54/55 exporterades till över 40 länder och utgör fortfarande i dag ett viktigt vapen i arméer med begränsade resurser.
Foto: Krigsarkivet

 

 

T-62

T-62

För att möta västs nya kanon, 10,5 cm (den brittiska L7A1-kanonen) utvecklades en 11,5 cm slätborrad kanon. T-62:an blev den första serietillverkade stridsvagnen i världen med slätborrat eldrör. T-62:an visade sig trots sin fina slätborrade kanon bli förlorare i många vagndueller i krigen i Mellanöstern. Helikoptern på bilden är Mil Mi-2.
Foto: Krigsarkivet

 

 

T-64

T-64

Sovjetiska pansartruppernas exklusiva stridsvagn var T-64:an. Denna vagn fick 12,5 cm slätborrad kanon och var automatladdad. De sovjetiska förband som fick vagnen först 1967 var de i Östtyskland. Inga andra arméer inom Warszawapakten fick denna vagn. Den var dyr att producera.

 

 

 

T-72

T-72

Eftersom T-64 inte var tänkt att ersätta alla T-54/55 som fanns började utvecklingsarbetet av T-72:an. Stridsvagnen gick i produktion 1971. Parad i Moskva med sovjetiska T-72:or. Vagnen hade en slätborrad 12,5 cm kanon och automatladdare. T-72 blev en mycket populär produkt som fick stor spridning och då inte enbart till Warszawapaktsländerna. Exportversionerna av T-72 hade dock inte lika bra ballistiskt och nukleärt skydd.
Foto: Krigsarkivet

 

 

T-80

T-80

Redan 1976 kom de första T-80 stridsvagnarna till förband och prioriterade var givetvis pansardivisioner i Östtyskland. På bilden ses T-80UD under parad 1990. Som mest brukade Sovjetunionen knappt 5 000 T-80. Svenska försvaret hade möjlighet att testa T-80 inför valet av ny svensk stridsvagn. Valet kom slutligen bli Leopard 2, i svensk drift Stridsvagn 122.

 

 

 

 

GILLADE DU ARTIKELN?

Visa din uppskattning genom att dela artikeln. Ju fler som delar desto fler artiklar lägger Pennan & Svärdets redaktion upp på webben!

Använd delningsknapparna här nedan!

Mer från Pennan & Svärdets kuriosakabinett

Ej medlem ännu?

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT! Lars Gyllenhaal är en välkänd militärhistorisk författare med ett särkilt intresse för pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid.

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!