Det talas mycket om att höja pensionsåldern och ett ställe där det har skett flera gånger är hos amerikanska strategiska bombflyget. Idag har de tre olika typer av tunga bombplan, B-1, B-2 och B-52. Den förstnämnda B-1:an togs i bruk 1986, och är utformad enligt vad som var modernt inom flygindustrin då med svängbara vingar. Den är tänkt att vara i tjänst fram till 2030-talet. B-2 är en flygande vinge och bygger på smygteknik. Den togs i tjänst 1997 och det byggdes få då planet är enormt dyrt, endast 20 finns i tjänst. Frågan hur länge den kommer vara i tjänst, då en flygtimme med B-2:an är mer än dubbelt så dyr än med de andra två. Just nu är det 2058 som gäller. Slutligen B-52:an som är veteranen, de byggdes under åren 1955–1962 och B-52:or planeras vara i tjänst till 2040-talet. Det blir över 80 år i tjänst. Visserligen har planet modifierats enormt under åren och hade en människa genomgått samma förändringar så hade den kallats cyborg.

 

Första flygning 1952

Första flygning 1952

Första flygningen för det tunga bombplanet B-52 var den 15 april 1952.

 

Med bunkerdödare

Med bunkerdödare

Foto: US Air Force

B-52:an har utvecklats som vapenbärare, det är inte längre bara bomber utan mängder av olika vapenalternativ som finns.  På bilden en 14 000 kg tung bunkerdödare (GBU-57 Massive Ordnance Penetrator (MOP) släpps från planet under ett vapentest.

 

 

Åtta motorer

Åtta motorer

Foto: US Air Force

Fyra dubbelmonterade motorer under varje vinge.

 

 

 

 

 

Tillsammans med B-17

Tillsammans med B-17

Foto: US Air Force

USA:s trotjänare B-52:an flyger tillsammans med en klassiker ur det amerikanska bombflyget, B-17 Flying Fortress som blott tjänstgjorde under en kort men blodig period om vi jämför med B-52:an.

 

 

Hangarfartyget USS Nimitz passeras

Hangarfartyget USS Nimitz passeras

Foto: US Air Force

En B-52:a eskorteras av två F-18 Hornet., amerikanska flottans jaktplan.  Det lilla fartyget i bakgrunden är hangarfartyget USS Nimitz (CVN-68) som togs i bruk 1975 och beräknas få tjänstgöra fram till 2020. Besättningen ombord på cirka 5 700 man motsvarar en gammal svensk brigad.

 

 

Flygning med kompisar

Flygning med kompisar

Foto: US Air Force

Den flygande vingen, B-2:an, sida vid sida med trotjänaren B-52:an.  Ett tag var det mode hos flygindustrin med svängbara vingar. B-1:an var ett projekt som först avbröts för att sedan återupptas och planet har varit i tjänst sedan 1986.

 

På marken

På marken

Foto: US Air Force

B-52 Stratofortress redo för ett nytt uppdrag. I bakgrunden står en B-1 Lancer. 30 år skiljer mellan planen. Varje B-1B beräknas kosta 283 miljoner dollar per plan och hundra plan producerades.

 

 

Stilstudie

Stilstudie

Foto: US Air Force

Två B-52:or tillsammans med en flygande vinge, B-2 Spirit.  Båda bombplanen kommer fortsätta att tjänstgöra sida vid sida under många år.

 

 

 

 

 

En tidig B-52

En tidig B-52

B-52 tillsammans med två gamla kamrater som inte längre finns kvar i tjänst. B-36 Peacemaker med både propeller- och jetdrift samt överljudsbombare Convair B-58 Hustler med sina deltavingar.

 

 

Med fienden

Med fienden

Här tillsammans med två Tupolev Tu-95 Bear and det gigantiska transportplanet Antonov An-124. Även Svenska försvarmakten har hyrt in typen An-124 för transporter. Lär mer här.

 

 

Pensionär vid 80 år

Pensionär vid 80 år

Foto: US Air Force

B-52:or planeras vara i tjänst till 2040-talet. Det blir över 80 år i tjänst.

 

GILLADE DU ARTIKELN?

Visa din uppskattning genom att dela artikeln. Ju fler som delar desto fler artiklar lägger Pennan & Svärdets redaktion upp på webben!

Använd delningsknapparna här nedan!

Mer från Pennan & Svärdets kuriosakabinett

Ej medlem ännu?

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT! Lars Gyllenhaal är en välkänd militärhistorisk författare med ett särkilt intresse för pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid.

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!