Under drygt 70 år har MiG(Mikojan-Gurevitj ) levererat drygt 60 000 stridsflygplan och har tagit fram inte mindre än 450 olika stridsflygplanskoncept men endast 94 av dessa projekt i olika versioner har gått till serieproduktion. Rysslands planer på ett nytt hypersnabbt jaktplan kan komma att avgöra MiG:s framtid. Här följer en presentation av de moderna MiG-planen sammanställd av Jan Forsberg, överstelöjtnant och tidigare lärare i militärteknik på Försvarshögskolan.

 

MiG-15

MiG-15

Här flyger MiG-15 och F-86 Sabre tillsammans under en flyguppvisning i USA.

Redan 1947 flög MiG-15 för första gången. Samma år presenterade amerikanerna sin F-86 Sabre. Här hemma kom SAAB med sin J-29 Tunnan. Alla tre flygplanen emanerade från samma konstruktionsritningar, nämligen Messerschmitt P1101 från det tyska Tredje Riket. MiG-15 tillverkades i över 15 000 exemplar och exporterades till de sovjetiska satellitstaterna liksom kommunistregimer över hela världen. Den amerikanska F-86 Sabre tillverkades i närmare 10 000 exemplar..

 

 

MiG-17

MiG-17

Här en MiG-17 som det amerikanska flygvapnets museum har fått från Egypten. Planet har målats om i Nordvietnams färger. Foto: US Air Force

Sent 1952 introducerades MiG-17 som var en avsevärt förbättrad MiG-15. I Korea fick USA strida mot MiG-15 men i Vietnam var det MiG-17 från Nordvietnams flygvapen som stod för motståndet. Beväpningen om två 23 mm automatkanoner och en 37 mm kanon på MiG-17 var precis som på MiG-15.

 

 

MiG-19

 MiG-19

En kinesisk variant J-6 av MiG-19 i tjänst med Pakistans flygvapen. Planet var i tjänst från 1965 till 2002.

Utvecklingen gick mot allt snabbare flygplan och 1956 kom MiG-19 som var Sovjetunionens första serietillverkade överljudsjaktplan. Planet var tvåmotorigt och kunde komma upp i 1 450 km/tim. Det tillverkades i drygt 2 000 exemplar i Sovjetunionen vilket var en småskalig produktion jämfört med MiG-15 och MiG-17. Däremot kom Kina producera ett stort antal på licens, där bland annat Pakistan upphandlade.

 

 

MiG-21

MiG-21

En indisk MiG-21FL på väg ut för en sista flygning 2013. Planet i bakgrunden är tvåsitsig MiG-25.

Inte lång tid efter introduktionen av MiG-19, kom MiG-21. Det nya flygplanet hade deltaformad vinge och med fartegenskaper som innebar att dubbla ljudhastigheten kunde presteras. Det var först 1961 som väst såg planet vid en flyguppvisning. Redan 1964 försågs Polens och Östtysklands flygstridskrafter med en exportversion av MiG-21, kallad PF.  En annan viktig kund var Indien. Flygplanet var utan tvekan en kommersiell succé med över 50 nationer som kunder. Vårt östra broderland Finland köpte MiG-21 samtidigt som de hade J-35 Draken.

 

 

MiG-23

MiG-23

På bilden en ungersk MiG-23. Ungern idag använder sig av JAS-39 Gripen.

Det revolutionerande nya MiG-23 stridsflygplanet med variabel vinggeometri kom 1969. I västvärlden fanns redan F-111 med samma typ av system. Variabel vinggeometri skapade goda lågfartsegenskaper såväl som förbättrade högfartsegenskaper. Sammanlagt 29 stater anskaffade MiG-23 flygplanet. En spektakulär krasch med MiG-23 inträffade för övrigt 1989 när en sovjetisk pilot sköt ut sig under startfasen vid en bas i Polen. Flygplanet ville däremot annorlunda så det flög vidare västerut utan pilot och eskorterades av Nato-flyg innan det kraschade i Belgien.

 

 

 

MiG-25

MiG-25

En MiG-25 RBS startar från en flygbas. Foto: Dmitriy Pichugin

Ett supersnabbt jaktplan med nära Mach 3 egenskaper togs fram och presenterades 1966. MiG-25 blev känt som ett oerhört snabbt jaktplan men också för spaningsversionen. Vid ett avhopp till Japan blev teknologin öppen för väst. MiG-25 saknade i princip helt elektronik i vitala delar vilken kan verka förbryllade men vid en massiv insats av kärnvapen så är det självklart bättre att vara utan elektronik. MiG-25 flyger fortfarande i begränsat antal vid de ryska flygstridskrafterna.

 

 

MiG-27

MiG-27

På bilden en MiG-27. Både MiG-23 och MiG-27 har sedan åtskilliga år gallrats ut ur Rysslands nuvarande flygstridskrafter.

MiG-23 fanns också i en speciell version som döptes till MiG-27. Flygplanet introducerades 1975 och var i produktion till 1986. Jämfört med MiG-23 var nospartiet helt ombyggt med betydligt bättre siktförhållanden för piloten. Dessutom tillfördes en terrängföljningsradar och ett nytt laserbaserat målutpekningssystem. MiG-27 blev ett av de mest kraftfulla attackplanen. Dock hade flygföraren fullt upp med alla tekniska finesser. Enligt bedömare i väst hade Sovjetunionen vunnit på att ha en tvåmans besättning för att hantera alla systemen på ett maximalt sätt.

 

 

MiG-29

MiG-29

De östtyska flygstridskrafterna förfogade över en tidig version av MiG-29 som fick ett nytt liv i det tyska Luftwaffe under ett antal år. Här två MiG-29:or från Luftwaffe tillsammans med en F-16 från USAF.

Under kalla kriget i början på 1970-talet, beslöt den sovjetiska militärledningen att utveckla ett nytt stridsflygplan som skulle kunna matcha de amerikanska F-15 och F-16. Den första prototypen av MiG-29 flög för första gången 1977. Flygplanet var konstruerat för att flyga på primitiva fältflygplatser. Luften för de två motorerna sögs in ovanför vingarna och därmed lämpade sig flygplanet för gräsfält inom Warszawapaktens fältflygplatser.

 

 

MiG-31

MiG-31

MiG-31 har en mycket lång aktionsradie.

MiG-31 är en vidareutveckling av MiG-25 som kom 1979 och hade en startvikt om 46 ton. MiG-31 hade en avsevärt förbättrad radar och flygplanet tog över uppgifterna från MiG-25. MiG-31 uppgraderas för närvarande med ny avionik och skall vara i tjänst till 2028.

 

 

MiG-35

MiG-35

MiG-35 ses som det sista hoppet för MiG. Foto: Carlos Menendez San Juan.

MiG-35 var ett multi-roll flygplan som var tänkt att ersätta MiG-29 som ett exportalternativ. Med klart förbättrade egenskaper på alla områden skulle flygplanet sättas i produktion kring 2009. Men Ryssland hade inte pengar att köpa det själv och planerna lades på is. Efter att president Putins beslutat att reformera de ryska stridskrafterna kom MiG-35 upp igen som ett alternativ. Två maskiner har beställts för leverans 2016/17. Dessa ska utprovas och en beställning om 30 flygplan är att vänta om proven utfaller väl.

 

 

GILLADE DU ARTIKELN?

Visa din uppskattning genom att dela artikeln. Ju fler som delar desto fler artiklar lägger Pennan & Svärdets redaktion upp på webben!

Använd delningsknapparna här nedan!

Mer från Pennan & Svärdets kuriosakabinett

Ej medlem ännu?

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT! Lars Gyllenhaal är en välkänd militärhistorisk författare med ett särkilt intresse för pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid.

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!