Vad är ett roligt flygplan egentligen? Roliga att spaka med flygglädje till tusen? Roliga att se på eller visuellt skojiga på grund av annorlunda teknik och teknologi? Jag skall nu ta upp nio ”roliga” flygplan som det brittiska flygvapnet opererat med eller tänkt sig anskaffa. Valet är helt subjektivt och andra kanske hade gjort andra bedömningar.  Följande nio flygplan är ett helt eget och individuellt urval av flygplan av vetenskapsredaktör Jan Waernberg på Pennan & Svärdet!

 

1. Cierva Autogiro

Cierva Autogiro

Först ut på startbanan är Juan de la Ciervas Autogiro, som inte är en betalform på banken utan ett flygetyg. Autogiron skulle på bara några år bana vägen för helikoptern, som utvecklades med stormsteg under andra världskriget i Tyskland och USA. Autogirons kännetecken är en motor med propeller, vars fartvind fick autogirons rotorblad satta i rörelse. Genom en styrstång kunde rotorbladens vinkel mot vinden vridas så att önskad flygriktning framåt, uppåt, nedåt kunde erhållas. Visste du att autogirons princip finns i naturen? Lönnens vingförsedda frö, "lönnäsan", autogirerar och kan med vindens hjälp flyga långt bort från moderträdet. Steget över till att låta motorn också dra rotorbladen var inte långt och snart nog uppstod den moderna helikoptern.

 

2. Fairey Barracuda

Fairey Barracuda

Det hangarfartygsbaserade torped- och attackflygplanet Fairey Barracuda hade nog det mest säregna utseende av alla flygplan under andra världskriget. Det var nog också det fulaste – särskilt när det hade landstället ute. Fairey hade dock lång tradition av att ta fram flygplan för de brittiska hangarfartygen. En av de mest kända var Swordfish, som stoppade slagskeppet Bismarck och som överlevde sina efterföljare Albacore och Barracuda med råge. För sina helmetallflygplan hade Fairey dessutom den tunnaste aluminiumplåt som gick att tillverka för att sänka vikten men också Fowlerklaffar, som vid låga farter vid start och landning ökade vingytan och lyftkraften. 1944 användes planet i en flygattack som skadade slagskeppet Tirpitz och gjorde henne inoperativ för flera månader.

 

 

 

3. Miles M. 39B Libellula Carrier Aircraft 1945

Miles M. 39B Libellula Carrier Aircraft 1945

Miles M. 39B var ett av de märkligaste flygplan som den brittiska flygindustrin tog fram under andra världskriget. Målet hade varit att ta fram ett tvåmotorigt tungt jakt- och attackflygplan för tjänst ombord på hangarfartyg, M.35, med bästa sikt framåt för piloten. Man planerade användning av jetmotorer (Power Jets W.2/500), men innan dessa var klara för användning, skulle man prova planet med två Napier Sabre, Rolls-Royce Merlin eller Bristol Hercules VIII. För att prova konceptet togs en mindre version fram i skala 5/8, M. 39B. Planet provflögs 1944 men efter två haverier lades båda projekten ner samma år, trots vissa lovande resultat.

 

 

 

 

4. HillSon Slip Wing FH-40 Biplane Hawker Hurricane

HillSon Slip Wing FH-40 Biplane Hawker Hurricane

Det här var en av de mera roliga flygplansmodeller jag – och många med mig – har byggt – en dubbeldäckad Hurricane. Ursprungligen gällde det att ge jaktplanet Hawker Hurricane en kortare startsträcka och längre flygsträcka genom ett större bränsleförråd med extratankar i övervingen – en vinge som sedan kunde 'kastas av'. F. Hill & Son (HillSon) utvecklade idén - men det visade sig vara en återvändsgränd. För att testa idén byggde man först ett mindre flygplan med Gipsy-motor och som försågs med övervinge. Fullskaleprojektet som sedan följde kallades Hawker 'Hillson FH 40' Slip-Wing Hurricane, men planet blev för tungt så projektet lades ner 1944.

 

 

5. Avro York

Avro York

Under andra världskriget hade RAF och flygbolaget BOAC brist på transportplan. Från USA fick man både DC-3/C-47 Dakota samt B-24/C-87 Liberator, som bland annat sattes in på kurirlinjen till Bromma och Sverige. En nödlösning blev att med utgångspunkt från det nya fyrmotoriga bombplanet skapa ett transportplan med fyrkantig kropp och bred lastlucka. Planet blev ett av Winston Churchills favoritplan, och planet sattes även in på kurirtrafiken till Sverige samt spelade en stor roll under Berlinblockaden efter kriget.

 

 

6. Saunders-Roe SR./A 1

Saunders-Roe SR./A 1

Var det möjligt att använda jetmotorer till flygbåtar som också var jaktplan? Olika projektstudier togs fram 1943 och 1944 och i maj 1944 fick företaget kontrakt på tre flygbåtar. Arbetet gick trögt men 1947 kunde så prototypen komma upp i luften för första gången. På flygutställningen i Farnborough 1948 kunde planets goda flygegenskaper visas upp, bland annat i inverterat läge (upp och ner). Sikten för piloten var dock inte den bästa. Nytt var dock att två av prototyperna fick de allra första två av Martin-Bakers katapultstolar inmonterade. 1951 gjordes den sista flygningen och ett av planen är bevarade för eftervärlden.

 

7. Scottish Aviation Twin Pioneer

Scottish Aviation Twin Pioneer

Innan autogiron och helikoptern gjorde sitt inträde i lufthavet försökte konstruktörer ta fram flygplan med extremt korta start- och landningssträckor (STOL, Short Take Off and Landing). Ett av de mest lyckade exemplen blev Fieseler Fi 156 Storch som började tillverkas från 1936. Även i Storbritannien såg man behovet av transport- och sambandsplan med STOL-egenskaper och 1945 fick Scottish Aviation uppdraget att ta fram ett sådant plan. Resultatet blev Prestwick Pioneer som händelsevis hade stora likheter utseendemässigt med den tyska Storken. Gipsy Queen-motorn var dock för klen, så istället installerades 520 hk Alvis Leonides. 59 plan av denna plan byggdes. STOL-egenskaperna var utmärkta och företaget fick nu beställning av en större tvåmotorig version, som utmynnade i Twin Pioneer som flögs första gången 1955. Även detta plan fick goda STOL-egenskaper tack vare Fowlerklaffarna. 87 plan byggdes och användes militärt av fyra länder och civilt av 21 länder.

 

 

8. Harrier

Harrier

På 1950-talet fortsatte utvecklingen av jet- och kolvmotorförsedda plan från STOL-egenskaper till VTOL, vertikal start- och landning. Eller med andra ord, ingen start- eller landningssträcka att tala om. I Storbritannien startade utvecklingsarbetet 1957 av Bristol Engine Company och Hawker som på basis av Pegasus-motorn med rörligt utblås blev prototypen P.1127. Planet flögs första gången 1960 och kom att testas. En utvecklad version Kestrel togs fram men 1965 beslöt man att P.1127 skulle bilda stommen för de serietillverkade planen som 1967 fick namnet Harrier. Resten är historia. RAF:s flygplan baserades i Tyskland och flottans flyg använde planen på hangarfartyg. Insatsen under Falklandskriget skapade historia och många andra länder har köpt typen: USA, Spanien, Indien och Thailand. RAF/Royal Navy använde planet intill 2010. Som kuriosum kan nämnas att man införde med tiden så kallad Jump Start (rullande start i uppförslut) med Harrier för att öka lastkapaciteten.

 

 

 

 

 

9. Slingsby Type-21 Sedbergh Glider

Slingsby Type-21 Sedbergh Glider

Mitt sista flygplan i min serie om RAF:s nio roligaste flygplan avslutas med ett plan som helt saknar motor – men flyga kunde det! Det var också det första segelflygplan jag flög i på Duxford 1974. Men gud vad planet knirkade och knarrade som en gammal gisten eka – inte undra på att planet kallades för The Barge (Pråmen). Planet var Slingsby Type-21 Glider Sedbergh som konstruerades 1944 på basis av den tyska ensitsiga Grunau Baby 1947–1950. Typen uppskattades av flyglärarna då man med side-by-sideinstallationen hade en omedelbar kontakt med flygeleven, detta till skillnad från planen med tandeminstallation av sätena. Planet blev snabbt en vanlig grundutbildningsplan i de brittiska segelflygklubbarna samt även i RAF Air Training Corps, ATC och kvarstod i tjänst fram till 1985 då typen ersattes den tyska Grob Viking, helt byggd i glasfiber och plast. Visste du att Sedbergh hade många likheter med Mosquito och Vampire, då det var byggt på samma sätt med trä, plywood och duk!?

 

 

GILLADE DU ARTIKELN?

Visa din uppskattning genom att dela artikeln. Ju fler som delar desto fler artiklar lägger Pennan & Svärdets redaktion upp på webben!

Använd delningsknapparna här nedan!

Mer från Pennan & Svärdets kuriosakabinett

Ej medlem ännu?

Du har väl inte missat SMB:s kostnadsfria nyhetsbrev? Direkt i din e-post!

Nyhetsbrevet Krigsmyter

Krigsmyter

Ta del av nya, anmärkningsvärda och överraskande militärhistoriska fakta om andra världskriget! Via det kostnadsfria nyhetbrevet Krigsmyter tar du del av tidigare stängda och hemliga krigsarkiv vilka avslöjar okända och oväntade militärhistoriska upptäckter om Andra Världskriget.

Nyhetsbrevet MILITÄRT!

MILITÄRT!

Vill du följa med i det senaste om aktuella militära händelser, vapen och förband? Anmäl dig då till det kostnadsfria nyhetsbrevet MILITÄRT! Lars Gyllenhaal är en välkänd militärhistorisk författare med ett särkilt intresse för pansar, elitförband och svenska krigsdeltagare i modern tid.

Nyhetsbrevet Stormaktstid

Stormaktstid

Det kostnadsfria nyhetsbrevet Stormaktstid tar dig med på små färder bakåt i tiden, och låter krutröken tätna kring viktiga, spännande och avgörande händelser under den mest dramatiska perioden i Sveriges historia. Slagfältsarkeolog Bo Knarrström levererar lättlästa och tankeväckande artiklar direkt till din e-post!